ئاياللار پۇتى ئوچۇق ھالدا سىرتقا چىقسا بولامدۇ؟ | ئىمام مالىك، ئىبنى باز، ئەلبانى

ئاياللار پۇتى ئوچۇق ھالدا سىرتقا چىقسا بولامدۇ؟

بىسمىللاھىرەھمانىررەھىم

ئىمام مالىك رەھىمەھۇللاھ مۇنداق دېگەن:
قىز-ئاياللارنىڭ مەيلى نامازدا، ياكى نامازنىڭ سىرتىدا ئىككى پۇتىنى ئوچۇق قويۇشى دۇرۇس ئەمەس. «أحكام النظر» (ص 221–224) * (نامازنىڭ سىرتىدىكى ئوچۇق قويۇش دۇرۇس بولمايدىغان ئەھۋال نامەھرەمنىڭ كۆرۈپ قېلىشى مۇمكىن بولغان ئەھۋاللاردۇر. ئاياللار نامەھرەمنىڭ كۆرۈپ قېلىش ئېھتىماللىقى يوق ئەھۋالدا  پۇتىنى ئوچۇق قويسا، بۇ بارچە ئۆلىمالارنىڭ نەزىرىدە دۇرۇس. چۈنكى، ئايال كىشىنىڭ پۇتى ئۆز جىنسىدىكى قىز-ئاياللار ۋە ئۆزىنىڭ مەھرەملىرىگە ئەۋرەت ھېسابلانمايدۇ.)

ئىمام ئەلبانى رەھىمەھۇللاھ بۇ ھەقتە مۇنداق دېگەن:

قىز-ئاياللارنىڭ كوچىلاردا (شۇنداقلا نامەھرەملەر كۆرۈپ قېلىش ئېھتىمالى بولغان جايلاردا) پۇتى ئوچۇق ھالدا يۈرۈشى جائىز ئەمەس. چۈنكى، ئايال كىشىنىڭ ئىككى پۇتى (نامەھرەم ئەرلەرگە نىسبەتەن) ئەۋرەت جۈملىسىدىندۇر. (سلسلة الهدى والنور 697)

ئىمام ئىبنى باز رەھىمەھۇللاھ بۇ ھەقتە مۇنداق پەتىۋا بەرگەن:
ئايال كىشىنىڭ پۇتى ئوچۇق ھالدا سىرتقا چىقىشى دۇدۇر ئەمەس. سىرتقا چىققان ئايال پۇتلىرىنى پايپاق ياكى ئۇزۇن، كەڭرى كىيىم بىلەن ياپىدۇ. نامازدىمۇ ھەم پۇتىنى يېپىشى لازىم، بۇ جۇمھۇر ئەھلى ئىلىمنىڭ ھۆكمىدۇر. ناماز ئوقۇغان ئايال (سىرتققان چىققاندا كىيگىنىدەك) كەڭرى ئۇزۇن كىيىم بىلەن ياكى پايپاق بىلەن پۇتىنى ياپىدۇ. (نور على الدرب:حكم ستر المرأة قدميها في الصلاة وخارجها)

مۆمىنلەرنىڭ ئانىسى ئۇممۇ سەلەمە رەزىيەللاھۇ ئەنھادىن (أنها سئلت : هل المرأة تصلي في درع وخمار ؟ قالت في جوابها : إذا كان الدرع سابغا يغطي ظهور قدميها ) «ئايال كىشى لېچەك ۋە كۆڭلەك بىلەن ناماز ئوقۇسا بولامدۇ؟» دەپ سورالغاندا، «كۆڭلىكى پۇتىنىڭ دۈمبىسىنى يېپىپ تۇرىدىغان بولسا ئوقۇسا بولىدۇ» دەپ جاۋاب بەرگەن. mujtehid.com (ئەبۇ داۋۇد 640* بۇ ھەدىسنى داراقۇتنى، نەۋەۋى، ئىبنى ھەجەر قاتارلىقلار سەھىھ دېگەن)

ئىمام ئىبنى ئابدۇلبەر (ۋاپاتى: ھ 463) رەھىمەھۇللاھ مۇنداق دېگەن:

ئەگەر ئايال كىشىنىڭ كىيىملىرى ئىككى پۇتىنى يېپىپ تۇرسا، شۇنداقلا بەدىنىنىڭ ھەممە يېرىنى ۋە چېچىنى ئوراپ تۇرىدىغان بولسا، ئايال كىشىنىڭ بۇنداق كىيىمدە ناماز ئوقۇشۇ دۇرۇس بولىدۇ. چۈنكى، نامازدا ئايال كىشىنىڭ يۈزى بىلەن ئىككى قولىدىن باشقا ھەممە يېرى ئەۋرەت ھېسابلىنىدۇ. بۇ كۆپچىلىك ئەھلى ئىلىمنىڭ ھۆكمىدۇر. مالىك، ئەبۇ ھەنىيفە، شافىي ۋە شاگىرتلىرى، ئەۋزائى ۋە ئەبۇ سەۋر «ئايال كىشى نامازدا يۈزى بىلەن ئىككى قولىدىن باشقا ھەممە ئەزاسىنى ياپىدۇ» دېگەن.  تابىئىننىڭ يەتتە مەشھۇر فەقىھ ئالىمىدىن بىرى بولغان ئەبۇ بەكرى ئىبنى ئابدۇراھمان (ۋاپاتى: ھ. 94) رەھىمەھۇللاھ مۇنداق دېگەن: «ئايال كىشىنىڭ بارچە ئەزاسى (نامەھرەم ئەرلەرگە نىسبەتەن) ئەۋرەتتۇر. ھەتتا، تىرنىقىمۇ شۇنداق.» mujtehid.com (ابن عبد البر:  التمهيد 4\327؛ التهذيب في اختصار المدوّنة ٢/ ١٠٧؛ المبسوط للسرخسي ١/ ١٩٧؛ المغني لابن قدامة ١/ ٤٣٠) [تابىئىن فەقىھ ئەبۇ بەكرى ئىبنى ئابدۇراھماننىڭ بۇ سۆزىنى ئىمام ئىبنى ئەبى شەيبە مۇسەننەفتە نەقىل قىلغان؛ ئىمام ئىبنى مۇنزىر ئەلئەۋسەتتە نەقىل قىلغان]

— مۇجتەھىد تورى تەرجىمە قىلىپ تارقاتتى

شەرئىي ئىلىم تارقىتىش كاتتا ئىبادەتتۇر، ھەمبەھرلەش ئارقىلىق ساۋابقا ئېرىشىڭ